Tuesday, July 19, 2011

Sejarah mungkin berulang lagi. Tiba-tiba perangai yang suka meng-emo hampir datang kembali. Hipotesis awal yang boleh dikemukakan ialah banyak sangat bercakap! Mungkin sebab dah lama tak berbual panjang dan berkata apa-apa yang ada dalam fikiran ini menyebabkan diri terlupa yang tidak semua benda boleh disuarakan. Hahha. Lucu apabila difikirkan pelbagai peristiwa tidak seronok berlaku apabila diri ini tiba-tiba banyak bercakap.

1. Apabila banyak bercakap, banyak juga yang salahnya. Mungkin terlalu asyik sehingga terlupa perasaan orang yang mendengarnya. Terlajak perahu boleh berundur, terlajak kata buruk padahnya – haishh ternyata pernyataan ini bukan kata-kata kosong orang yang terdahulunya.


2. Mungkin ada yang terluka apabila diri ini berkata-kata. Diakui kadang-kala perkataan yang terkeluar daripada mulut ini begitu tajam menusuk kalbu si pendengar. Nasib sangat la baik sebab acapkali ramai yang tidak mendengarnya (mungkin dia dengar cuma tak pasti? Sebab itu disuruhnya ulang sebut?)

3. Diri ini pun aneh perangainya. Apabila didapati diri telah terlebih kata, serta merta berhenti berkata-kata. Sehingga ada yang menyangka diri ini telah meng-emo (dan sudah tentu jauh sekali merajuk ya!). Haha. Minta maaf sahaja la ya, diri ini kadang kala bertindak tidak begitu rasional. Jadi, usah gusar usah bimbang abaikan sahaja kerenah yang kebudak-budakan ini.

Owh, rasanya itu sahaja yang ingin diperkatakan. Susah juga kalau setiap kali perlu diperjelas kepada setiap individu yang “terdedah” kepada radiasi perangai aneh ini. Harapnya mereka faham dengan sendirinya la ya. Semua pun sudah nampak dewasa. =)

Muhasabah diri: bercakap sekadar perlu!

1 comments:

syahirahlahmi said...

setuju...!!

Post a Comment